Capetele de traseu

Sistemele Familiale Interne atribuie aceasta expresie punctelor de intrare in ecosistemele noastre interioare care duc la Parti, ca si cum ai urmari sunetul unei voci pentru a gasi persoana care vorbeste. Acestea sunt oportunitati de explorare.

🔑 Partile se folosesc de mintile si corpurile noastre pentru a ne atrage sau a ne distrage atentia si a comunica cu noi. Observand modul in care au ales sa comunice cu noi, putem intra in contact cu Partile noastre si apoi sa invatam despre ele si despre ceea ce ar putea avea nevoie de la noi.

🔑 Daca sunt intense, sunt ale tale

⭐️Ganduri

    • conversatii mintale
    • imagini mintale
    • voci interioare
    • sunete interioare
    • amintiri sau povesti
    • rezolvarea problemelor
    • brainstorming

🔑 Gandurile provin din Parti

Daca petrecem mult timp in cercurile de meditatie 🕯️, este posibil sa auzim fraza: „Nu esti gandurile tale”, ci Constiinta spatioasa si iubitoare ☀️ la care apar aceste ganduri si sentimente.

Ceea ce numim ganduri automate sau ganduri intruzive, le-am putea reincadra ca fiind ascultarea Partilor care ne vorbesc noua si celorlalti. Nu putem controla Partile. Daca petrecem chiar si cateva minute practicand Meditatia Samatha 🧘, vom invata in mod experimental ca gandirea este o intamplare si nu ceva ce facem noi.

Atunci cand suntem identificati cu gandul („Sunt furios; nu-mi place asta; ma gandesc la x”), suntem amestecati. Recunoscandu-ne gandurile ca niste capete de traseu, putem sa ne dezidentificam si sa interactionam cu Partile din care provin. In loc de „Cred ca x”, recunoastem ca”O Parte imi spune x”.

Cei mai multi dintre noi petrecem enorm de mult timp pierduti in ganduri, adica stand printre Partile noastre, in timp ce acestea vorbesc intre ele si cu noi, fara sa fim constienti de acest lucru. Ne identificam cu acele Parti. Cand observam ca ne lasam prinsi in ganduri, putem sa ne dezmeticim putin doar observandu-le, ascultandu-le in acelasi mod in care am asculta o alta persoana vorbind.

Daca ati experimentat vreodata o Stare de Flux, veti observa ca una dintre principalele caracteristici este lipsa gandurilor, insa suntem pe deplin capabili sa purtam o conversatie sau sa indeplinim o sarcina. Starile de Flow sunt Starile Sinelui.

Distorsiunile cognitive

Imprumutate din 💡 Terapia cognitiv-comportamentala, distorsiunile cognitive sunt ganduri pe care multe Parti impovarate ni le-ar putea comunica. Acestea sunt capete comune de traseu.

1. Gandirea in alb si negru

Iluzia de a avea doar doua optiuni, cunoscuta si sub numele de Gandirea Totul sau Nimic.

  • Daca nu avem un succes deplin, credem ca suntem un esec total
  • Ceva este fie bun, fie rau

Adrenalina, frica si stresul fac ca Partile noastre sa gandeasca in moduri binare. Gandirea alb-negru este utila deoarece permite Partilor noastre 💡 sa dea cu usurinta sens lucrurilor. Dar este, de asemenea, o rigiditate a gandirii si face ca viata sa se simta fada, deoarece extremele ascund spectrul. Unul dintre cele mai ciudate si mai minunate lucruri despre viata este ca 🔑 Cele mai profunde adevaruri sunt caleidoscopice si paradoxale si nu trebuie sa fie ori/sau – sunt adesea ambele/si.

Atunci cand 🔑 Eliberam Partile de rolurile in care au fost fortate sa intre, astfel incat sa poata fi cine trebuie sa fie, ele isi recapata capacitatea de a gandi complex, devenind mai fluide si mai putin rigide.

In ciuda simplitatii sale, Gandirea in alb si negru este dificil de detectat, deoarece se manifesta in atat de multe moduri, adesea subtile. Avem adesea nevoie de ajutor pentru a o recunoaste in propria viata.

Exemple de gandire in alb si negru

  • Putem sa credem in stiinta si sa avem o viata spirituala.
  • Putem sa ne insanatosim si sa fim disociati.
  • „Este corect sau gresit?” Multe dileme nu sunt corecte sau gresite. Uneori, ceva este fie adecvat, fie nepotrivit fara a avea un context moral.
  • „Noi suntem fie valul, fie oceanul”. Noi suntem amandoua.
  • „Filozofia/ideologia/sistemul X este rau, acesta este bun”. Exista parti pozitive si negative in ambele.
  • Putem dori sa ajutam oamenii si sa ne dorim putere sau bogatie.
  • Putem fi suparati pe cineva si sa il iubim.
  • Putem fi recunoscatori si sa ne dorim imbunatatiri.
  • Intreruperea unui tipar sanatos pentru o vreme nu inseamna ca am esuat sau ca nu il luam in serios. Inseamna ca suntem oameni.

2. Suprageneralizarea

Un singur eveniment negativ se vede ca pe un tipar nesfarsit de infrangere. Este posibil sa va spuneti: „Asta se intampla intotdeauna” sau „Nu voi reusi niciodata sa fac lucrurile cum trebuie”.

3. Filtrul mental

Aceasta este ca picatura de cerneala care decoloreaza paharul cu apa. Te opresti asupra unui detaliu negativ, cum ar fi o eroare pe care ai facut-o, si ignori toate lucrurile pe care le-ai facut bine.

4. Reducerea aspectelor pozitive

Insistam asupra faptului ca realizarile sau calitatile noastre pozitive nu conteaza. Acest lucru provine din 💡 Prejudecata noastra negativa.

5. Saritul la concluzii

Sarim la concluzii care nu sunt justificate de fapte. Exista doua tipuri:

💡 Cititul-mintii

Presupui ca oamenii sunt teribil de critici si ca te privesc de sus.

Nu putem sti cu siguranta ce simte o alta persoana.

🔑 Mintea noastra este un povestitor natural de povesti

💡 Prezicerea norocului

Iti spui tie insuti ca ceva teribil este pe cale sa se intample. „Pur si simplu stiu ca voi da gres cand voi da testul saptamana viitoare”.

In realitate, noi nu prezicem – ne imaginam. Predictia este precisa si sigura.

6. Amplificarea si minimalizarea

Exagerezi lucrurile sau le micsorezi importanta. Acest lucru se mai numeste si trucul binoclului. Cand te uiti printr-un capat al binoclului, toate neajunsurile tale par la fel de mari ca Muntele Everest. Cand te uiti prin celalalt capat, toate punctele forte si calitatile tale pozitive par sa se micsoreze pana la nimic.

7. Rationamentul emotional

Rationati pornind de la ceea ce simtiti, cum ar fi: „Ma simt anxios, deci trebuie sa fiu cu adevarat in pericol”. Sau „Ma simt ca un ratat, deci trebuie sa fiu cu adevarat unul”.

8. Afirmatii de tipul „ar trebui”

💡 Partile deseori 🛡️ critica alte parti, pe ele insele, pe noi insine, sau pe alti oameni sau lucruri cu cuvinte precum „ar trebui”, „nu ar trebui”, „nu pot”, „trebuie” si „trebuie sa”. Noi nu facem multe dintre ele, altfel nu le-ar numi ceea ce ar trebui sa facem, ci doar lucruri pe care le facem.

Exemple

  • „Nu ar trebui sa ma simt atat de timid si de nervos. Ce este in neregula cu mine?”
  • „Nu pot sa mananc asta.”
  • „Nu ar trebui sa vorbeasca asa.”
  • „Imi doresc atat de mult asta, dar trebuie sa fac asta in schimb.”

Acestea provin din conditionarea noastra – 🪨 Sarcini mostenite, internalizarea asteptarilor, 💡 Motivatie extrinseca.

9. Etichetarea

Generalizam o singura caracteristica a noastra sau a unei alte persoane ca fiind intreaga lor identitate. Aceasta este o forma extrema de 💡 Suprageneralizare. Facem acest lucru adesea in timp ce urmarim stirile sau navigam pe retelele de socializare. Este usor sa scoatem in evidenta o greseala sau un neajuns si sa definim intreaga persoana ca fiind acel singur lucru.

Uneori suntem amestecati cu Partile noastre si ne identificam excesiv cu etichetele:

  • „Sunt un supravietuitor al unei traume” mai degraba decat „Am supravietuit unei traume”
  • „Sunt (jobul/meseria)” mai degraba decat „Lucrez la x” sau „Imi castig existenta cu x”
  • „Eu sunt (emotie)” mai degraba decat „Simt (emotie)”
  • „Sunt o persoana furioasa” mai degraba decat „O parte din mine se infurie”

10. Invinovatirea

In loc sa identifice cu precizie cauza unei probleme, o Parte din noi atribuie vina si uneori reactioneaza cu 💡 Furie.

Vina este un fel de pedeapsa – Nu ajuta la rezolvarea a nimic. Dar…

  • Declanseaza 💡 Exilatii si Partile protectoare 💡 💡.
  • Instiga si/sau perpetueaza 💡 Polarizarea 💡.
  • Intareste multe 🪨 Poveri personale

Invinovatirea de sine

O Parte ne invinovateste pe noi sau pe o alta Parte pentru ceva de care nu am fost responsabili sau ne bate la cap fara incetare ori de cate ori facem greseli.

Blamarea celorlalti

Dai vina pe altii si negi propriul rol in problema.

Adevarul

Autoblamarea ne ajuta sa ne simtim ca detinem controlul. Pentru ca, daca este vina noastra, o putem repara.

🔑 Vina este o incercare de a da un sens experientei

🔑 Cu totii suntem fara vina

⭐️ Emotii

  • Senzatii somatice; raspunsuri fiziologice
  • Miscari, voluntare sau involuntare
  • O senzatie resimtita
  • Conceptualizare
  • Impulsuri
  • Efort, straduinta
  • Strategii protectoare 🛡️
  • Simptomele unei traume nerezolvate
  • 🛡️ Evitare, 🛡️ Atasament

Emotiile implica o combinatie de biologie, biografie, comportament si istoric.Ne procesam emotiile mai intai prin intermediul corpului nostru. 🔑 Procesam atat durerea fizica, cat si cea emotionala prin intermediul corpului.

Elemente cheie despre emotii

🔑 Durerea emotionala ne dezvaluie limitele

🔑 Toate partile pot experimenta toate emotiile

Notiuni de baza despre emotii

💡 Disponibilitatea emotionala

💡 Granularitatea emotionala

Granularitatea emotionala este ceea ce ne permite sa intelegem si sa denumim emotii specifice, ⭐️ emotii nuantate. Foarte putini dintre noi suntem invatati sa recunoastem si sa numim emotiile ⭐️. Cei mai multi dintre noi pot recunoaste versiunile de „fericit”, „trist” si „furios”, dar aceste cuvinte sunt prea generale pentru a ne ajuta sa navigam, sa comunicam sau chiar sa fim constienti de emotiile complexe – sau de ceea ce avem nevoie pentru a ne putea ⭐️ ingriji pe noi insine sau ⭐️ a ii ingriji pe ceilalti.

Exemplu: Am putea spune ca ne simtim stresati. Dar exista o diferenta intre stresul provocat de dezamagire, stresul de a ne simti lipsiti de sprijin si stresul de a sti ca ne aflam pe un drum gresit in cariera.

Am putea spune ca ne simtim suparati, dar am putea spune si ca ne simtim furiosi, frustrati, enervati, agitati si contrariati. Toate acestea dezvaluie nuanta a ceea ce simtim, deoarece 🔑 putem simti mai multe emotii in acelasi timp.

💡 Dereglarea emotionala

Dereglarea emotionala este supararea care apare atunci cand stresul nostru devine suferinta si incepe sa ne impinga in afara Fereastra noastra de toleranta, spre coplesire. Adesea, cand Partile noastre Exilate au fost atinse sau declansate, devenim potential identificati cu Protectorii nostri 💡 Reactivi care sunt probabil activati, cu potentialul de a actiona la intamplare sau de a ne paraliza pentru a nu intreprinde nicio actiune.

🔑 Dereglarea emotionala este normala, dar dereglarea cronica este un simptom al traumei nerezolvate – atat al Poverilor, cat si al Polarizarii.

Semnele dereglarii emotionale

  • Cognitiva

    • 💡 Distorsiuni cognitive
    • Gandirea si ⭐️ Invatarea sunt imposibile
    • 💡 Cursa gandurilor, 💡 Obsesii sau ganduri, imagini sau emotii intruzive
    • Gandul gol
    • Dezorientare, dificultati de concentrare, confuzie frecventa, ceata cerebrala
    • Memorie deteriorata 💡, uitare, pierdere de memorie,
    • Pierderea conceptelor („Nu ma pot gandi la cuvantul…”)
    • Incapacitatea de a planifica
    • 💡 Polarizarea
  • Emotie/Motivatie

    • 💡 Cosmaruri sau flashback-uri emotionale
    • Anhedonia
    • O nevoie incredibila de a exprima ceea ce va deranjeaza
    • Defensivitate, furie, hipersensibilitate
    • 💡 Anxietate, Atacuri de panica, teama de a „innebuni”, paranoia, sentimente de condamnare iminenta
    • 💡 Cicluri de rusine, dorinta de a disparea, vinovatia supravietuitorului
    • Deznadejde, 💡 Durere
    • Indoiala de sine, lipsa de incredere in sine
    • Hiperactivitate, manie
    • 💡 Depresie, diminuarea interesului pentru viata, lipsa de sens/motivatie, apatie, nimic nu conteaza
    • Deconectat sau izolat, timiditate cronica
    • Nu cauta sprijin social, retras, 🛡️ Evitare
  • Semne somatice/preceptuale

    • Lenevire
    • Ameteala, vertij
    • 💡 Suprastimulare sau hipersensibilitate
    • Dificultate in evaluarea imprejurimilor
    • Impiedicarea, scaparea sau pierderea brusca si in special frecventa a lucrurilor
    • Amorteala sau imposibilitatea de a simti parti ale ⭐️ Corpului (nas, maini, picioare)
    • Furnicaturi, spasme, 💡 Tremuraturi
    • Bufeuri, transpiratii calde, transpiratii reci
    • Greata
    • Tensiune arteriala ridicata
    • Agitatie, dificultati de relaxare, iritabilitate, reactivitate emotionala sau izbucniri, 💡 Impulsivitate, perturbatoare, intrerupatoare
    • Pasivitate, spaima, mai putin verbala, mai putin receptiva,
    • Stomac deranjat
    • Hiperventilatie, dificultati de respiratie, respiratii superficiale sau „uitarea” de a respira
    • Ritm cardiac crescut, palpitatii ale inimii
    • Maini si picioare reci
    • 💡 Durere cronica
    • 💡 Insomnie
    • Tonus muscular flasc
    • Tonus palid al pielii
    • Privire fixa („privirea fixa de o mie de metri”), ochi sticlosi
    • Obiectele par plate, bidimensionale sau „ca in desene animate”
    • Distorsiuni ale distantei
    • Hiperclaritate sau ceata vizuala
    • Postura prabusita, miscare lenta sau redusa, 💡 Oboseala sau letargie, somnolenta
    • Dificultati cu intretinerea de baza ⭐️ Autointretinere, cum ar fi dusul sau mancatul unei cantitati sanatoase
  • Social

    • Vorbire rapida sau dezorganizata, sarituri de la un subiect la altul
    • Autosabotaj
    • Sentimente sau alte persoane

💡 Reglarea emotionala

Reglarea emotionala este ceea ce se intampla atunci cand 💡 Protectorii reactivi calmeaza Partile dereglate pentru a ne ajuta sa ramanem in interiorul sau sa ne intoarcem in Fereastra noastra de toleranta. Este o modalitate prin care Partile noastre se sprijina unele pe altele pe masura ce ajungem sa le cunoastem – 🔑 avem nevoie de Partile noastre, iar Partile noastre au nevoie de noi.

🛡️ Armura emotionala

Armura emotionala este o Strategie Protectoare 🛡️ care poate fi atat psihologica, cat si somatica, este unul dintre modurile in care Protectorii nostri se manifesta in corpurile noastre ⭐️. Ne impiedica sa stam in corp si sa simtim ⭐️ Emotii si amintiri emotionale pe care am fost prea tineri si cu resurse insuficiente pentru a le gestiona.

Cand ne inchidem inimile, suferim. Daca suntem in preajma unor oameni carora le permitem sa ne inchida inimile, suferim. Daca ne inchidem inimile pentru a evita durerea, suferim. Ne pierdem vitalitatea, ne pierdem ⭐️ Busola interioara, ne pierdem ☀️ Conexiunea, ne pierdem ☀️ Curajul.

Cand gresim, suntem rusinati si reprimam rusinea, inima noastra se inchide si atunci este mai usor sa facem mai mult rau.

🛡️Armura emotionala somatica

Este un fel de tensiune cronica, rigiditate sau intepenire care poate fi atat de persistenta incat nici macar nu observam ca se intampla pana cand se relaxeaza. Am putea sa o consideram o suprimare emotionala la nivel somatic.

🔑 Toate Partile pot experimenta toate emotiile, asa ca, pierzand legatura cu o Parte care poarta emotii provocatoare, pierdem si capacitatea de a simti emotii placute. Daca nu suntem conectati cu aceste Parti din noi, nu ne putem cunoaste cu adevarat pe noi insine sau nevoile si dorintele noastre si nu ne putem conecta in mod autentic si profund cu alti oameni. Suntem amortiti din punct de vedere emotional, incapabili sa ne simtim unii pe altii, iar Sinele nu se poate intrupa.

🛡️ Suprimarea emotionala

Inchiderea emotiilor Exilatilor. Aceasta este ceea ce partile noastre 💡 Protectoare fac adesea, deoarece 🔑 preocuparea lor principala este sa ne mentina in siguranta si sa ne reglementeze emotional, stiind ca 🔑 Exilatii sunt capabili sa ne copleseasca.

A suprima o emotie inseamna a exila Partea care o simte, iar 🔑 Toate Partile pot experimenta toate emotiile. Asadar, atunci cand suntem amortiti la emotiile negative sau provocatoare, suntem amortiti si la placere si bucurie, pentru ca am pierdut accesul la acea parte aproape in intregime. Dar 🔑 Vom avea intotdeauna Parti atunci cand emotiile noastre sunt reprimate – ele doar devin sau raman exilate, iar acest lucru poate cauza probleme pe termen lung, deoarece 🔑 Partile se folosesc de mintea si corpul nostru pentru a ne atrage sau distrage atentia.

💡 Interoceptia

💡 Emotia primara

Esenta a ceea ce simtim, care este adesea ascunsa de o Emotie secundara reactiva 💡. De obicei, acestea provin de la Exilati sau (uneori) de la Protectori. Emotiile primare ne conduc Emotiile secundare.

💡 Emotia secundara

Este ceea ce numim sentimentele care apar ca raspuns la alte sentimente, pe care le numim Emotii Primare. O emotie secundara poate fi fie pozitiva, fie negativa. Denumirea poate fi putin inselatoare. Emotiile secundare nu vin neaparat pe locul doi si putem avea emotii secundare despre emotii secundare – Parti care raspund la Parti.

Adesea, emotiile secundare sunt inflacarate si reactive:

  • Manie
  • Furie
  • Gelozie
  • Frustrare
  • Resentimente
  • Indreptatire

🕯️ Corporalitatea

Este un subiect destul de vast. In linii mari, este vorba despre constientizarea somatica – cum ne simtim, experientele senzoriale si comportamentele noastre.

Corpurile noastre ⭐️ receptioneaza in orice moment o cantitate enorma de informatii pe care nu le observam – cum ar fi senzatia corpului pe scaun, a hainelor pe piele sau a pieptului sau a burtii care se ridica sau coboara in timp ce respirati. Invatand sa ne acordam cu aceste experiente si sa ne observam obiceiurile fizice ne ajuta sa traim in corp.

🛠 Asanele emotionale

Exista o asana pentru fiecare dintre emotiile de baza. Pe masura ce incepeti sa simtiti emotia pe care acestea o evoca, permiteti-i acesteia sa se remodeleze si sa se exprime prin corpul, respiratia si privirea voastra in orice mod vi se pare firesc. Asana incepe ca ceva deliberat si se transforma intr-o expresie autentica, de obicei absenta de poveste. Notati care emotii vi se par familiare si usor de accesat, simtit si exprimat si care sunt dificile sau chiar imposibile.

🛠 Jurnalul emotional

Luati-va 5-10 minute pe zi pentru a scrie un Jurnal despre anumite evenimente emotionale din viata voastra, in special din copilarie, si despre cum v-ati simtit – ⭐️ Emotiile pe care nu v-ati permis sa le simtiti (pozitive sau negative) sau pe care era prea infricosator sa le simtiti. Ati putea scrie despre cum v-ati simtit sa nu simtiti aceste emotii. Scrieti tot ce va vine in minte fara sa va ganditi sau sa editati, poate uitandu-va peste 🛠 Cutia de amintiri si mergand doar acolo unde va simtiti in siguranta.

🧘 Meditatia de eliberare emotionala

🦮 Cum sa iti simti emotia

Cum sa gasiti un capat de traseu

Exista mai multe moduri de a gasi un capat de traseu:

  • 🕯️ Mindfulness
    • 🧘 Vedeti, auziti, simtiti: Amintiti-va ca o Parte poate aparea in mai multe moduri.
    • 🧘 Meditatie de constientizare. Trimiteti o invitatie deschisa pentru ca Partile sa apara, oricine doreste atentie, si observati ce apare in corpul si mintea voastra.
    • Faceti o scanare a corpului 🧘 si observati daca exista senzatii fizice sau ganduri catre care simtiti un fel de magnetism si va atrag atentia.
    • Incercati o Meditatie 🧘 IFS ca punct de plecare si continuati conversatia.
  • Revizuiti 🛠 jurnalul Partilor voastre.
  • Rasfoiti-va 🛠 Cutia de amintiri sau ganditi-va la ceva care v-a provocat un raspuns emotional puternic. Povestiti-va povestea in detaliu (fie in minte, fie in scris sau rostita cu voce tare) si observati cum reactioneaza corpul si mintea voastra. Aceste reactii sunt capetele de traseu.
  • Daca sunt multe Parti si nu stim de unde sa incepem, Harta Partilor 🛠 ne poate ajuta sa ne facem o idee despre cine se afla aici si de unde sa incepem.
  • 🛠 Lucrul in oglinda
  • Daca nu apare nimic si observati sentimente de confuzie sau frustrare, acestea sunt capete de traseu.

Fragmente despre IFS din Integral Guide