PTSD (tulburarea de stres posttraumatic) este o problema de sanatate mintala pe care unii oameni o dezvolta dupa ce au experimentat sau au asistat la un eveniment care le-a pus viata in pericol, cum ar fi un razboi, un dezastru natural, un accident de masina sau un abuz sexual. In timpul acestui tip de eveniment este posibil sa nu ai niciun control asupra a ceea ce se intampla si s-ar putea sa simti foarte multa frica.

Este normal sa ai amintiri suparatoare, sa simti furie sau sa ai probleme cu somnul dupa un eveniment traumatic. La inceput, poate fi greu sa faci activitatile zilnice pe care obisnuiai sa le faci, cum ar fi sa mergi la serviciu, sa mergi la scoala sau sa petreci timp cu oamenii dragi. Dar majoritatea oamenilor incep sa se simta mai bine dupa cateva saptamani sau luni. Pentru unii oameni, simptomele PTSD pot incepe mai tarziu sau pot aparea si disparea in timp.

Daca au trecut mai mult de cateva luni si gandurile si sentimentele traumatice te supara sau provoaca probleme in viata ta, este posibil sa ai PTSD.

 

Cine dezvolta PTSD?

Oricine poate dezvolta PTSD la orice varsta. Unii factori pot creste sansa ca cineva sa aiba PTSD, multi factori nefiind sub controlul acelei persoane. Factorii personali, cum ar fi expunerea traumatica anterioara, varsta si sexul pot influenta daca o persoana va dezvolta sau nu PTSD. Important este si ceea ce se intampla dupa evenimentul traumatic. Stresul poate face PTSD mai probabil, in timp ce sprijinul social il poate face mai putin probabil.

 

Care sunt simptomele PTSD?

Simptomele PTSD incep de obicei la scurt timp dupa evenimentul traumatic, dar pot sa nu apara decat luni sau ani mai tarziu. De asemenea, pot aparea sau se pot estompa peste multi ani. Daca simptomele dureaza mai mult de patru saptamani, va provoaca o mare suferinta sau interfereaza cu munca sau viata personala, este posibil sa aveti PTSD.

 

Exista 4 tipuri de simptome PTSD, dar este posibil sa nu fie exact aceleasi pentru toata lumea. Fiecare persoana experimenteaza simptomele in felul sau.

  1. Retrairea evenimentului (numit si reexperimentarea simptomelor). Amintirile evenimentului traumatic pot reveni oricand si se pot simti foarte reale si infricosatoare. De exemplu:
  • S-ar putea sa ai cosmaruri.
  • S-ar putea sa simti ca treci din nou prin eveniment. Aceasta se numeste flashback.
  • Este posibil sa vedeti, sa auziti sau sa mirositi ceva care va face sa retraiti evenimentul. Acesta se numeste factor declansator. Stirile, a vedea un accident sau a auzi focuri de artificii sunt exemple de factori declansatori.
  1. Evitati lucrurile care va amintesc de eveniment. Puteti incerca sa evitati situatiile sau oamenii care va amintesc de evenimentul traumatic. Puteti chiar sa evitati sa vorbiti sau sa va ganditi la eveniment. De exemplu:
  • Puteti evita aglomeratiile, pentru ca se simt periculoase.
  • Puteti evita sa conduceti daca ati avut un accident de masina sau daca convoiul dvs. militar a fost bombardat.
  • Daca ati fost intr-un cutremur, puteti evita sa vizionati filme despre cutremur.
  • S-ar putea sa va mentineti foarte ocupati sau sa evitati sa primiti ajutor, astfel incat sa nu trebuiasca sa va ganditi sau sa vorbiti despre eveniment.
  1. Aveti mai multe ganduri si sentimente negative decat inainte de eveniment. Felul in care te gandesti la tine si la altii poate deveni mai pesimist din cauza traumei. De exemplu:
  • S-ar putea sa va simtiti amortit – incapabil sa aveti sentimente pozitive sau iubitoare fata de ceilalti – si sa va pierdeti interesul pentru lucrurile de care obisnuiati sa va bucurati.
  • Este posibil sa uitati scene ale evenimentului traumatic sau sa nu puteti vorbi despre ele.
  • S-ar putea sa credeti ca lumea este complet periculoasa si nu se poate avea incredere in nimeni.
  • S-ar putea sa va simtiti vinovati sau rusinati in legatura cu evenimentul, dorind sa fi facut mai mult pentru a nu se fi intamplat.
  1. Senzatie de incordare (numita si hiperexcitare). S-ar putea sa fii nervos sau mereu vigilent si in cautarea pericolului. S-ar putea sa devii brusc furios sau iritabil. De exemplu:
  • S-ar putea sa va fie greu sa adormiti.
  • S-ar putea sa va fie greu sa va concentrati.
  • S-ar putea sa fiti surprinsi de un zgomot puternic sau surprinzator.
  • S-ar putea sa dezvoltati comportament nesanatoase, cum ar fi fumatul, abuzul de droguri sau alcool sau conducerea agresiva.

Cum se trateaza PTSD?

Dupa un eveniment traumatizant, este normal sa gandesti, sa actionezi si sa te simti diferit fata de cum te simteai de obicei, dar majoritatea oamenilor incep sa se simta mai bine dupa cateva saptamani sau luni. Discutati cu un medic sau un furnizor de servicii de sanatate mintala (cum ar fi un psihiatru, psiholog sau medic de familie) daca simptomele dvs.:

  • Dureaza mai mult de cateva luni
  • Sunt foarte suparatoare
  • Va perturba viata de zi cu zi

A te simti mai bine inseamna lucruri diferite pentru diferiti oameni. Exista multe optiuni diferite de tratament pentru PTSD. Pentru multi oameni, aceste tratamente pot conduce la disparitia simptomelor. Altii constata ca au mai putine simptome sau simt ca simptomele lor sunt mai putin intense. Important este ca simptomele sa nu interfereze cu activitatile, munca si relatiile de zi cu zi.

 

Ce tratamente sunt disponibile?

Atat psihoterapia centrata pe trauma, cat si medicamentele sunt dovedite ca trateaza PTSD. Uneori se combina psihoterapia cu medicatia.

Psihoterapia centrata pe trauma

Psihoterapia centrata pe trauma este cel mai recomandat tratament pentru PTSD. Tratementul in acest tip de psihoterapie se concentreaza pe amintirea evenimentului traumatic si pe semnificatia acestuia. Cele mai eficiente 3 tipuri de psihoterapie centrata pe trauma sunt:

  • Terapia de procesare cognitiva (CPT) in care inveti abilitati pentru a intelege modul in care trauma ti-a schimbat gandurile si sentimentele. Schimbarea modului in care gandesti despre trauma poate schimba felul in care te simti.
  • Expunerea prelungita (PE) in care vorbesti despre trauma ta in mod repetat pana cand amintirile nu mai sunt suparatoare. Acest lucru te va ajuta sa obtii mai mult control asupra gandurilor si sentimentelor tale legate de trauma. De asemenea, mergi in locuri sau faci lucruri care sunt sigure, dar de care ai stat departe pentru ca iti amintesc de trauma.
  • Desensibilizarea si reprocesarea miscarilor oculare (EMDR) care implica concentrarea asupra sunetelor sau asupra miscarilor mainii in timp ce vorbiti despre trauma. Acest lucru va ajuta creierul sa treaca prin amintirile traumatice.

Medicatia pentru PTSD

Anumite medicamente pot fi eficiente pentru tratarea simptomelor PTSD. Unii ISRS (inhibitori selectivi ai recaptarii serotoninei) si SNRI (inhibitori ai recaptarii serotoninei-norepinefrinei), care sunt utilizati pentru depresie, functioneaza si pentru PTSD.

Sursa: US Department of Veterans Affairs, National Center for PTSD